בריאות טובה
»
»

לחץ דם ומלח

אם אתה סובל מבעיה של לחץ דם גבוה, ודאי שמעת לא פעם שאתה צריך להוריד את המלח מהתפריט שלך. האם זה נכון? האם צריך להימנע לחלוטין ממלח או פשוט להפחית מעט את הצריכה שלו? איך תדע מהי הכמות הנכונה? הגיע הזמן לנפץ כמה מיתוסים.

כי בחיים, כמו בחיים, לא תמיד יש שחור ולבן. למלח יש אמנם השפעה על לחץ הדם שלנו, אבל כל אחד מאיתנו הוא עולם ומלואו, וכפי שהמחקרים מגלים – על כל אחד יכולה כמות המלח שהוא צורך להשפיע בצורה מעט שונה.

הקשר בין מלח לבין לחץ דם לא תקין

על מנת להבין מה הקשר בין המלח לבין לחץ הדם שלנו עלינו להבין קודם כל מהו המדד הזה שנקרא לחץ דם. לחץ הדם הוא הלחץ שמפעילה תכולת העורקים שלנו – הדם הזורם בהם – על דפנות עורקים בגופנו.

הלחץ שהדם מפעיל על הדפנות בזמן פעימה של הלב שונה מהלחץ המופעל על הדפנות בזמן מנוחה – בין שתי פעימות. הלחץ שבין הפעימות נקרא לחץ דיאסטולי וזה שבזמן הפעימה נקרא לחץ דם סיסטולי. עבור מדדים אלו נקבעו ערכים תקינים ומה שחורג מהם דורש תשומת לב וטיפול מיידי.

לחץ דם גבוה, למשל, עלול להביא לבעיות בכלי הדם, לאירוע מוחי, למחלות לב ועוד, ולכן דורש טיפול מיידי ומהיר. במקרים רבים מותאם טיפול תרופתי, אך פעמים רבות הגורמים ללחץ הדם הגבוה הם גורמים תזונתיים אותם ניתן לשנות מאוד בקלות ולמצוא מזור לבעיה על ידי פתרונות טבעיים.

אחד הגורמים התזונתיים שעלולים להביא ללחץ דם גבוה הוא עודף מלח בתפריט התזונתי שלך. המלח מביא עמו עודפי מים שלא מתנקים מהגוף אלא נשארים בעורקים וכך מגדילים את לחץ הדם על דפנות העורקים.

אז להפסיק לאכול מלח?

כמו שכבר אמרנו, גוף האדם לא תמיד פועל על פי חוקים ברורים ומוגדרים, וכך גם בנושא של לחץ הדם והמלח. במחקרים שנעשו התגלה כי ישנם אנשים רבים שאכן עודף מלח גורם ללחץ הדם שלהם לעלות. הנתונים המפתיעים הגיעו אצל נחקרים שעברו לתזונה בה כמות המלח הופחתה.

אצל חלק מהנבדקים לחץ הדם אכן ירד. אצל אחרים לחץ הדם נותר ללא שינוי ואצל קבוצה לא קטנה של אנשים דווקא הפחתת המלח גרמה לעלייה בלחץ הדם. כך שבענייני לחץ דם ומלח יש לבדוק כל מקרה לגופו.

הפתרון הכללי, אם אתה מחפש אחד כזה, הוא לשמור על איזשהו איזון. לא מומלץ להפסיק לחלוטין צריכה של מלח כיוון שהמלח מכיל נתרן אותו הגוף שלנו צריך לצורך פעולתן התקינה של לא מעט מערכות בגוף.

אם אכן נמדד בגופך לחץ דם גבוה, כדאי לנסות להפחית את כמות המלח, יחד עם מעבר לתפריט כולל בריא יותר, וחזרה לפעילות גופנית. את כל אלו יש לעשות תוך ליווי רפואי ולא רק על סמך ניסיונות פרטיים. לחץ הדם שלך הוא מדד חשוב מאוד שאין להקל בו ראש, ויש למצוא – אך ורק עם רופא - את הדרך הנכונה עבורך לחזור למדדים תקינים.

המידע המופיע בדף זה הוא כללי בלבד, ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת, או ייעוץ מוסמך. על הקורא לפנות לקבלת חוות דעת או ייעוץ מקצועיים לפני כל שימוש במידע המופיע באתר זה. אין המידע מהווה תחליף לייעוץ מקצועי של הרופא המטפל. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.
בריאות טובה
טפטפים
נורלבו
אקילן ספורט
פמינה לקטל
וסיקר