בריאות טובה
»
»

מזון חי

מזון חי (ידוע גם בתור "מזון ראשוני", או באנגלית (Raw Food הוא שם המשחק כיום בקרב חסידי הצמחונות והטבעונות. עם זאת, יש להדגיש שאין המדובר ברעיון חדשני כלל וכלל, שעה שישנן עדויות להעדפת אורח חיים זה כבר בימי קדם: ידוע שפיתגורס, גנדי, היפוקרטס ואפילו ליאונרדו דה וינצ'י התקיימו ממזון חי וטבעי. אז מה עומד בבסיס התפיסה? ולמה היא נחשבת לטרנד משמעותי של השנים האחרונות?

על מזון חי

מזון חי, ברמה הכללית, הוא מזון מן הצומח שניתן לאפות או לבשל רק עד לטמפרטורה של 48 מעלות צלזיוס. מעצם היותו כזה, טומן בחובו המזון – פירות, ירקות, נבטים, דגנים, אצות, קטניות ועוד – אנזימים הבריאים וחיוניים עבור הגוף שלנו. הסיבה לכך היא שחימום המזון החי מעבר לאותה טמפרטורה שהוזכרה עלולה להביא להשמדתם של אותם אנזימים, ועקב כך גם לביטול היתרונות הרבים שלהם: למשל, בנייה יעילה של תאים בגופנו, סילוקה של פסולת מהגוף ולקיחת חלק בתהליכים כימיים רבים בו.

חימום המזון החי, על פי התפיסה המקובלת, מביא גם להרס של ויטמינים, מינרלים וחלבונים חיוביים הנמצאים בתוכו. מבחינת מערכת העיכול, נקודת המוצא היא שבעוד שלמזון מבושל נדרשים לפחות 50 עד 100 שעות לעיכול, במקרה של מזון חי המספרים עומדים על 22-36 שעות בלבד. נקודה חשובה נוספת היא שהפגיעה באנזימים מתבצעת לא רק לאחר חימום המזון, אלה עלולה להתרחש כאשר הוא מוקפא, או מושם בתוך קופסת שימורים.

השפעת מזון חי על גופינו

בנקודה הזו, נדרש להיכנס מעט יותר לעובי הקורה, ולסקור חלק מן המעלות הבריאותיות שנהוג לחשוב שמאפיינות את המזון החי. על פי שורה ארוכה של מחקרים שנערכו במרוצת השנים, נמצאו לא מעט תמורות. כך, נמצא קשר בין אכילת מזון חי לבין אריכות ימים, ובהמשך לכך קשר בין אכילה מרובה של בשר לבין הזדקנות מוקדמת.

צריכת מזון חי מסייעת בבעיות עור או מעיים, מסייעת לסובלים מסינוסיטיס, תורמת לירידה במשקל, מורידה את ההסתברות לחלות במחלות ניווניות, מקטינה את הסיכוי ללקות במחלות לב או לסבול מסיבוכים הקשורים לכלי דם - והרשימה עוד ארוכה. מבחינת אורח החיים, מזון החי מסייע לאזן מצבי רוח, ומונע מצבים של עייפות, כפי שחשים לאחר ארוחות מבושלות.

מגבלות וחסרונות בצריכת המזון החי

ומה באשר לדעות בקרב הקהילה הרפואית המקצועית? ובכן, יחד עם יתרונות המזון החי, המלצה של גורמים רפואיים ומדעיים מדברת על צריכת מזון חי, אך רק במקביל לצריכתו של מזון מבושל או אפוי. זאת מכיוון שתזונה המבוססת על מזון חי בלבד, מעבר לכך שהיא מגבילה מאד את התפריט התזונתי, עלולה להביא למחסור בויטמין B12 (הנמצא בעיקר במזונות מן החי), ולתסמינים שונים במערכת העיכול: נפיחות, גזים, שלשולים ועוד.

חשוב להדגיש כי מזון חי אינו מתאים לסובלים ממחלות כליה, מבעיות וממחלות במערכות העיכול, לסובלים ממחלות כרוניות וכן לנשים במהלך ההריון או ההנקה.

המידע המופיע בדף זה הוא כללי בלבד, ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת, או ייעוץ מוסמך. על הקורא לפנות לקבלת חוות דעת או ייעוץ מקצועיים לפני כל שימוש במידע המופיע באתר זה. אין המידע מהווה תחליף לייעוץ מקצועי של הרופא המטפל. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.
בריאות טובה
טפטפים
נורלבו
אקילן ספורט
פמינה לקטל
וסיקר