כשהיינו ילדים, חלמנו על מכוניות מעופפות ורובוטים שמבצעים כל עבודה אפשרית. היום, עם ריבוי הרכבים החשמליים על הכבישים, נראית המציאות הזו קרובה מתמיד. אך עם כניסתם של הרכבים החשמליים, מתעוררת שאלה חדשה ומעניינת: האם יש ברכבים אלו קרינה מסוכנת לבריאות?
המאמר הבא שנכתב בשיתוף עם אתר tesla-israel.co.il יעשה לכם סדר בכל מה שאתם צריכים לדעת על רכבים חשמליים.
כשמדברים על הקרינה ברכבים חשמליים, כדאי להתחיל בהבנה מהי קרינה בכלל. קרינה היא אנרגיה המתפשטת בחלל בצורת גלים או חלקיקים. היא נחלקת לשני סוגים עיקריים: קרינה מייננת (כזו שיכולה לגרום לשינויים כימיים במולקולות) וקרינה לא מייננת (שאין לה יכולת כזו). דוגמאות לקרינה לא מייננת כוללות גלי רדיו, ותדרי מיקרוגל, שהם חלק מהקרינה הנמצאת ברכבים חשמליים.
מנועים חשמליים פועלים בעזרת תנועות מגנטיות היוצרות קרינה אלקטרומגנטית. אבל למעשה, הרוב המכריע של הקרינה הנובעת ממנועים אלו היא קרינה בתדרים נמוכים, שאינה מייננת.
הרבות מן הקרינות האלקטרומגנטיות ברכבים חשמליים נובעות בעיקר מהסוללות הגדולות. סוללות אלו אשר מספקות אנרגיה לרכב הן מקור לקרינה בעוצמה נמוכה יחסית שמופצת סביבן.
באוניברסיטת תל אביב ביצעו מחקרים לעניין הקרינה המופצת מרכב חשמלי במהלך הנהיגה. התוצאות העלו כי רמת הקרינה בתוך הרכב נמוכה בהרבה מזו של מכשירים אלקטרוניים מסוימים בהם אנו משתמשים על בסיס יומי.
נתונים אלו מתכתבים עם מחקר של ארגון הבריאות העולמי שנערך באוניברסיטת קיימברידג', שמציינים כי קרינה בתדרים נמוכים נמצאת במרחב הבטוח לשימוש יומיומי ואין עדות לכך שהיא גורמת לנזקי בריאות בטווח הארוך.
חשוב להבחין שהקרינה הנפלטת מהרכבים החשמליים היא קרינה לא מייננת, שהיא נמוכה בהרבה בהשוואה לקרינה מייננת. בסקירה של קרינה זו נמצא שאין לה השפעה על חלבוני DNA, וכך אינו מסוכן לבריאות כמו הקרינה המייננת.
העולם שלנו עתיר בתדרים וקרינות. החל ממכשירי חשמל ביתיים, דרך טלפונים סלולריים וכלה ב-Wi-Fi שאנו משתמשים בו בבית ובעבודה. למעשה, הרכב החשמלי מפיץ כמות פחותה של קרינה ממה שאנו חשופים לו בפעולות שגרתיות אחרות בקצב יומיומי.
דמיינו שנת 2030. רחובות מלאים ברכבים חשמליים, תחנות טעינה בכל פינה וערים נקיות מעשן וזיהום. היכולת להעביר את המקורות האנרגטיים העתידיים מקרינה מזהמת לקרינה "ירוקה" פותחת בפנינו אפשרויות חדשות.
היות ומצב אחוזי הקרינה אינו מסכן לכשלעצמו, קיימת ההתמקדות החשובה במניעת השפעות סביבתיות מזיקות ממנועי הרכבים המסורתיים. אנו צופים התקדמות משמעותית בטכנולוגיות אלה, שתשפר עוד יותר את תאימותם לסביבה והפיכתן לעוד יותר נטולות סיכון לבריאות.
אין ספק שנורות הלד בצידי הרכב ועד לסוללות גדולות שלו, הרכבים החשמליים מחדשים ופועלים בצורה שונה מאוד מהמכניקה המסורתית. אך מחקרים רבים בנושא הקרינה מצביעים בצורה חד משמעית שהחשש מקרינה מסוכנת הוא מינימלי ולעתים אף לא נוכח, בהשוואה לכלי יום יום אחרים מפיצי קרינה בסביבה הביתית. על אף זאת, תמיד כדאי להיות מעודכנים בהתפתחויות טכנולוגיות בתחום ולשים לב לממצאים חדשים.
האם יש לברכבים חשמליים קרינה מסוכנת לבריאות? נתוניהם ובדיקותיהם השונות מראים כי לא כך הדבר. ולכן, המשיכו להניע את הרכב החשמלי ולהנות מהנסיעה השקטה והנקייה מזיהומים!