בכל שנה ושנה יוצאים מחקרים שמוכיחים דברים שונים לגבי נושאים עליהם חלוקות הדעות. כך למשל, ניתן לראות שמחקרים שונים בנוגע לסמים, סיגריות, אלכוהול ואפילו חומוס, סויה, ויטמין D או חשיפה לשמש, יכולים להביא למסקנות חיוביות ושליליות באותה מידה.

ישנן השערות וקונספירציות שונות לגבי המחקרים האלו ולגבי המבצעים אותם, אבל בשביל להגיע לאיזו שהיא החלטה סופית ואידיאלית כמה שיותר, אנו ננסה לבחון את שני הצדדים ולנסות להגיע לתשובה משביעת רצון.

עור השמש וויטמין D

ויטמין D, אשר מכונה גם ויטמין השמש, מיוצר על ידי הגוף ובאמצעות חשיפת תאי הגוף השונים לאנרגיית השמש. לאחר שגילו אותו, מצאו קשר ישיר בינו ולבין ספיגת הסידן בגוף, כך שהוא בעצם האחראי המרכזי להטמעתו בגוף ולחיזוק העצמות.

ניתן גם למצוא מחקרים רבים שמוכיחים כי צריכת ויטמין D באופן קבוע ותקין, יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכוי לסרטן, מחלת לב ואפילו סוכרת מסוגים ספציפיים.

בנוסף לזה, מחקרים שקשורים לויטמין הזה ולאנרגיית השמש, מצאו שמחסור בויטמין D גורם להופעת דיכאונות ואף ריבוי של התאבדויות וכדומה. כך ניתן להסביר למשל, את המקרה המעניין של עיירת הנופש אושואיה שבארגנטינה, המוגדרת כמקום הדרומי ביותר בעולם לפני אנטארקטיקה, ובה אחוז התאבדויות מהגבוהים בעולם.

ובכן, איך זה יכול להיות שעיירת סקי מלאה בתיירים ונופש יכולה להיות בהתאם גם עצובה כל כך? התשובה טמונה בשעות האור: בחורף יש שם אך ורק 4 שעות של אור מול 20 שעות של לילה – דבר אשר גורם למחסור גדול בויטמין D, ולהופעת דיכאונות שקשה לרפא באמצעות כל טיפול אחר. הנתון הזה בהחלט מדהים ונותן לנו פרספקטיבה ברורה לגבי החשיבות הגדולה של החשיפה לשמש והויטמין לגופנו.

המקורות של ויטמין D

עד כאן הכול באמת טוב ויפה וגורם לנו פשוט לצאת לגינה ולהשתזף למשך כל שעות היום. אבל כבר שנים רבות אנחנו יודעים שכמו שהימצאותם של ויטמינים שונים בגופנו חשובה, כך גם חשוב להיזהר מהקרינה הכול כך חמורה של השמש. אם כן, איך ניחש?ף לכמות מתאימה של ויטמין D מבלי להיחשף לקרינה המסוכנת של השמש?

כיום, לאחר שגילו את הויטמין, את החשיבות שלו וכיצד לייצר אותו, ניתן לצרוך אותו במספר אופנים. דגים שונים כמו טונה, סלמון ומקרל או שמן דגים באופן כללי תורמים לספיגה של ויטמין זה בתוך הגוף, בנוסף, גם בחלמון של ביצה, יוגורט, מרגרינה או דגני בוקר גם הם עשירים בויטמין D ועוזרים לייצר אותו.

מצד שני, הנתונים מבשרים על השמש כמקור מרכזי של ייצור ויטמין D ומגיעה עד ל-90 אחוז מכלל המקורות. לכן, יציאה החוצה אל השמש ללא קרם הגנה ובבגדים ארוכים שחורים למשך של 10-20 דקות, יכולה לעשות את העבודה ומבלי לגרום לחשיפה מוגזמת לקרינה.

אם בכל מקרה אתם רוצים להוסיף צריכה נוספת של הויטמין, ניתן לרכוש תוספי מזון שונים שמכילים כמות עשירה שלו. אם כן, ויטמין D אכן חשוב למצב הרוח שלנו, אבל יש לשים לב לאופן שבו אנו צורכים אותו. עשו זאת על ידי חשיפה מבוקרת לשמש ומקורות מזון טבעיים.