ויטמינים הינם חומרים אורגניים החיוניים לתפקוד השוטף והבריא של הגוף. הגוף אינו יכול לייצר את הוויטמינים בכוחות עצמו ולכן צורך אותם ממקורות חיצוניים.

תפקידם של הוויטמינים

ויטמינים

הוויטמינים אחראיים לקיומן של פעילויות רבות בגוף ומסייעים בתחומים רבים. בין התחומים בהם הוויטמינים פעילים ניתן למצוא את הפעילות המטבולית, הצמיחה והגדילה, את עיבוד אבות המזון המתעכלים, את תהליכי הפקת האנרגיה מהמזון הנאכל, את ההשתתפות בבניית כדוריות דם, השתתפות בתהליך בניית ההורמונים ועוד. כמו כן יעילים הוויטמינים במניעת מחלות שונות ומפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן ומחלות לב למיניהן. לדידי רבים, וויטמינים מאטים את קצב ההזדקנות.

המושג "ויטמין" מגיע מהמילה "ויטה" בלטינית, שמשמעותה "חיים". המושג נטבע בשנת 1912 על ידי כימאי יהודי פולני שבודד את ויטמין B1 ובכך סייע במניעת מחלות עצבים מוכרות.

סוגי וויטמינים

הוויטמינים נחלקים לשני סוגים עיקריים: הוויטמינים המסיסים במים וביניהם ויטמין C ומולם וויטמינים המסיסים בשמן וביניהם A, D, E ואחרים. קבוצת הוויטמינים המסיסים במים ניתנים לוויסות בקלות רבה שכן ניתן להפרישם באמצעות הזיעה או השתן. לעומתם, וויטמינים המסיסים בשומן הינם חומרים קשים יותר לוויסות והגוף אינו יכול לאזנם ולווסתם בקלות יתרה. בשל כך, הרעלה של וויטמינים מקבוצת המסיסים בשומן הינה נפוצה וכבר היו מקרים של צריכת יתר מסוג הרטינול (ויטמין A) ואחרים. הרעלת וויטמינים באה לידי ביטוי בהקאות, שלשולים ובחילות ואילו הדרך היחידה להתמודדות עם הרעלה זו הינה באמצעות הימנעות מצריכת הוויטמין שגרם להרעלה.

ישנם סוגים רבים של וויטמינים נצרכים כיום. ביניהם ניתן למצוא את הוויטמינים הבאים:

  • ויטמין A - מונע חמצון, מסייע בשמירה על בריאות העור, תומך במערכת החיסונית ומשפר את הראייה. ניתן למצוא ויטמין A במאכלים דוגמת כרוב ומנגו, אפרסק ודובדבן, פלפל ובטטה, דלעת ותרד.
  • ויטמין B1 - מסייע בחילוף החומרים של החלבונים והפחמימות הנצרכים על ידי האדם, וכמו כן תורם לפעילות של מערכת העיכול והעצבים. ניתן למצוא ויטמין זה בלחם ובכבד, בחלב ובדגים, בשמרים וקטניות, נבטים ואגוזים. חשוב לדעת כי מחסור בוויטמין זה עלול להביא לדיכאון, חוסר תיאבון, חולשת השרירים, הפרעות בעיכול ותחושת בלבול כללי.
  • ויטמין B2 - ויטמין B2, הוא הריבופלבין, מסייע רבות לגדילה ומשמעותי ביותר לעיכול סדיר של האוכל. כמו כן תורם הוויטמין לבריאות העור, לחוזק השיער, לראייה טובה ולמניעת מחסור בדם. ניתן למצוא אותו בחלב ויוגורט, בשמרים וקטניות, חיטה מלאה וירקות ירוקים. במידה וקיים מחסור בוויטמין זה עלולים להיווצר סדקים בזווית הפה וכן גירויים וצריבה בעיניים.
  • ויטמין B3 - ויטמין זה מכונה ניאצין או חומצה ניקוטינית והינו אחראי על חילוף החומרים של חלבונים וסוכרים. הויטמין חשוב ביותר לעצבים, לנשימה, ליצירת אנרגיה ולעיכול תקין. ביכלתו למנוע כאבי ראש ונדודי שינה וכמו כן לחזק את הזכרון. ניתן להשיג ויטמין B3 בכבד ובסויה, בגרעיני דלעת ובשעועית, בעדשים ובתרד, בביצים ובנבטים, לחם חי ואורז. במידה ויש מחסור בוויטמין זה עלולות להיגרם הפרעות שונות במערכות בגוף וביניהן מערכת העיכול, מערכת העצבים והעור. חשוב להימנע גם מעודף בוויטמין זה שכן הוא עלול לגרום לסחרחורות.
  • ויטמין B5 - חומצה פנטותנית. ויטמין זה חיוני לחיזוק מערכת החיסון, לשמירה על ההורמונים הנשיים, לייצור כדוריות אדומות ולמערכת העצבים. הוויטמין הינו רכיב משמעותי בבלוטת יותרת הכליה ומגביר ייצורו של הקורטיזול. ניתן למצוא אותו בדבש וזרעי חמניה, באורז ולחם, בתפוחי אדמה ובבטטה.

ויטמין B7 - ויטמין B7, הוא הביוטין, אחראי על שמירת העור ועל הכדוריות האדומות בגוף. בכוחו למנוע מתח נפשי וניתן למצוא אותו בבוטנים ובאגוזים, בקטניות ובירקות עליים, בביצים ועוד.