לשמור על תזונה נכונה בחורף

image

 

החורף הגיע והעונה הקרה התחילה עם גשמי ברכה, רוחות חזקות וסופות ברקים ורעמים. עם בוא החורף עלינו להקפיד על תזונה בריאה, נכונה ומאוזנת המותאמת לימים הקרים, ולמרות שהחורף בישראל נחשב לנוח ולקצר יחסית – כדאי לבדוק את התזונה שלנו ולהתאים אותה לעונה הגשומה והקרה.

רובנו מתקשים לשמור על משקל גוף תקין ומאוזן בעונת החורף ועל תזונה בריאה ונכונה. יש המוותרים מראש על ניסיון לשמור על תזונה נכונה ומשקל תקין בעונה הקרה והם מודעים לכך שלקראת הקיץ יהיה עליהם "לשרוף" שומנים וקלוריות כדי לחזור למשקל התקין וליהנות מגוף מחוטב בעונה החמה. המומחים לתזונה ממליצים לנו לשמור ככל הניתן על תזונה בריאה ונכונה גם בחורף, לכן עלינו לשמור על המשקל ולהקפיד על תזונת חורף מותאמת אישית וניתן לפנות לאנשי המקצוע המיומנים כדי לתכנן תפריט יומי ושבועי לעונה הקרה.

 

 

למה קשה לשמור על תזונה נכונה בחורף?

רובנו לא מצליחים לשמור על תזונה בריאה ונכונה בימים החורפיים מהסיבות הבאות:

  • קר בחוץ לכן אנחנו מבלים פחות זמן מחוץ לבית ורובנו נמנעים מפעילות ספורטיבית כאשר הטמפרטורות צונחות מטה.
  • רמות הסרוטונין במוח נמוכות יותר בחורף בגלל שיש פחות שעור אור ביממה, לכן אנו צורכים יותר פחמימות.
  • שעמום ובילוי ממושך בבית משפיעים על מצב הרוח וגורמים לנו לאכול יותר, בעיקר נשנושים.
  • הטמפרטורות הנמוכות גורמות לנו לאכול יותר אוכל חם ומנחם (מרקים, תבשילי קדרה, מאפים חמים מהתנור וכו'), ויש פחות חשק למאכלים בריאים יותר כמו סלטים.
  • הקור גורם לנו להתעטף בשכבות ואנו פחות מוטרדים ממשקל עודף.

טיפים לתזונה נכונה בחורף

כדי לשמור על תזונה נכונה גם בחורף הקר והגשום עלינו להבין את השפעת הקור על גופנו ויש לסייע לגוף ולספק עבורו אנרגיה ורכיבים תזונתיים בריאים. המומחים לתזונה ממליצים להתמודד עם הקושי לשמור על משקל תקין בחורף באמצעות יישום הטיפים הבאים:

  • פחמימות מורכבות – בחורף רובנו אוכלים יותר פחמימות לכן חשוב לוודא כי אנו צורכים פחמימות מורכבות, עדיף מדגנים מלאים. כדאי להוסיף לתפריט לחם מלא, בורגול, שיבולת שועל (אפשר להכין דייסה) וכד'. הפחמימות מגבירות את ייצור הסרוטונין במוח וכך מצב הרוח משתפר, נמנעים מנשנושים וזוכים לתחושת שובע.
  • ירקות טריים בכל ארוחה – למרות שבחורף יש פחות חשק לסלטים ולירקות יש להקפיד על שילוב ירקות טריים ואיכותיים בכל ארוחה, ומומלץ להוציא את הירקות מהמקרר כמה שעות לפני שמכינים סלט או מאכל אחר. ניתן לשלב ירקות גם בתבשילי קדרה, לאפות ולצלות אותם בתנור או לאייד אותם.
  • מרקים חמים – אין כמו מרק עשיר בטעמים בעונת החורף, המרק מחמם את הגוף ויכול לשמש כארוחה שלמה. מומלץ להוסיף יותר ירקות וקטניות מלאות למרקים שמכינים בחורף.
  • להרוות את הגוף במים – תחושת הצמא אינה פועלת היטב בחורף ועלינו להקפיד על שתיית מים בעונה הקרה, המים יוצרים תחושת שובע לכן כדאי ללגום כוס מים לפני כל ארוחה.
  • פעילות גופנית – אורח חיים בריא מבוסס על תזונה נכונה ופעילות גופנית מוסדרת, גם בחורף יש להקפיד על פעילות גופנית, ובימים הקרים והסוערים אפשר להתאמן בבית או במכון כושר.