תוכן [ הסתר ]

זה אולי נשמע מובן מאליו ששינה הינה דבר מועיל, כי הרי גם ללא הוכחה, אנחנו יודעים שכאשר איננו ישנים אנחנו מרגישים נורא. למרות זאת, לא מעט מחקרים עוסקים בניסיונות להבין את יתרונות השינה ואת הסיבות להופעת נדודי שינה.

במחקרים שונים נמצא כי שינה הינה מרכיב קריטי בתפקוד תקין של המערכת החיסונית, יכולת הזיכרון והלמידה, הסדרת הצורך באכילה, שתייה ונשימה, ובכלל, השינה ממלאת תפקיד חיוני בקידום הבריאות ובאריכות החיים הגופנית והנפשית שלנו. אולי אלו הסיבות לכך שנדודי שינה מוכרים כהפרעה הזקוקה להתייחסות רפואית וטיפולית.

מה הם נדודי שינה?

נדודי שינה נחשבים לבעיה די נפוצה בקרב האוכלוסייה, והם מתארים מצב בו קשה להירדם בלילה, קשה להישאר ישנים או שניהם גם יחד. נדודי שינה, ובעקבותיהם גם חוסר בשינה כמובן, עשויים להפחית את רמת האנרגיה, לפגוע בביצועי היומיום ובאיכות החיים.

מתי יודעים כי מדובר בנדודי שינה?

האדם הבוגר זקוק לשבע עד שמונה שעות שינה מלאות בלילה. יש אנשים אשר חווים בשלבים שונים בחייהם קשיי הירדמות, אם בגלל לחץ בעבודה, עומס של מחשבות, קור, פחד וכיוצא בזה, אך כאשר מדובר במקרה של בעיות שינה כרוניות, הנמשכות תקופה ארוכה, אזי ככל הנראה מדובר בנדודי שינה.

דרכים נוספות לאבחון נדודי שינה:

  • קשיי הירדמות למרות עייפות
  • התעוררות תכופה במהלך הלילה
  • שימוש בתרופות, כדורי שינה או שתייה חריפה על מנת להירדם באופן קבוע
  • התעוררות בשעה מאוד מוקדמת בבוקר
  • קושי לחזור לישון במהלך הלילה
  • קשיי ריכוז במהלך היום
  • תחושה לא טובה לאחר שנת הלילה
  • עצבנות, חרדה, דיכאון
  • בעיות במערכת העיכול

חשוב לדעת, כי ייתכנו מצבים בהם האדם נמצא במיטתו במשך שמונה שעות והוא מרגיש כאילו הוא ישן, אך במהלך היום הוא מרגיש מנומנם ועייף מהרגיל, כאילו לא ישן כלל. במקרים כאלו, הוא יסבול מכאבי ראש וחוסר ריכוז, מה שמצביע על כך שבכל זאת מדובר בנדודי שינה. יש לבדוק זאת מול הרופא המטפל, שלעיתים ימליץ לפנות למעבדת שינה.

הגורמים לנדודי השינה

לפני שניגשים לרופא המשפחה, כדאי לנסות ולזהות מהם הגורמים להפרעות השינה, כך שיהיה קל יותר להתאים את הטיפול לבעיה. בין הגורמים הנפוצים לנדודי שינה:

  • בעיות רגשיות: מתח, דיכאון, לחצים, טראומה, תחושת אחריות גדולה
  • שתייה מופרזת של קפאין במהלך היום
  • הרגלי שינה לא טובים
  • בעיות בריאותיות (כמו אסטמה, פרקינסון, צרבת, כאב כרוני, ואפילו שיעול ושפעת)
  • נטילת תרופות מסוימות הפוגעות באיכות השינה
  • סביבת שינה שאינה נוחה (חושך, שקט או רעש קיצוניים, מיטה נוחה, חמימות)
  • הפרעות שינה כמו דום נשימה בשינה, נרקולפסיה (הירדמות בשעות לא סבירות)
  • שיבוש השעון הפנימי של הגוף
  • אכילת יתר בשעות הערב המאוחרות
  • זקנה

תוצאות נדודי השינה

עם הזמן, נדודי שינה וחוסר שינה כרוני עלולים להוביל לסדרה של מצבים בריאותיים קיצוניים כמו סוכרת, השמנה, כאבי ראש, מחלות לב, ובמצבים חריגים גם לתמותה בטרם עת. לכן, חשוב מאוד לטפל במצבים אלו.

ניתן לטפל בהופעת נדודי שינה די בקלות באמצעות שינוי ואימוץ הרגלי שינה חדשים, הימנעות מגורמים המפריעים לשינה תקינה (כמו קפאין, חדר שאינו חם דיו, רעש), הכנת הגוף והמוח לשינה, טכניקות הרפיה או שימוש באמצעים תרופתיים וטיפוליים שיומלצו על ידי רופא המשפחה לאחר הבדיקות הרצויות.