סוכרת סוג 2 - נזקים ארוכי טווח, התמודדות והימנעות

תוכן [ הסתר ]

נזקים ארוכי טווח

  • עורקים - עם הזמן, אם לא מטפלים בסוכרת סוג 2, היא עלולה להרוס הרבה מהמערכות של הגוף. 2 מכל 3 אנשים החולים בסוכרת מתים ממחלות לב. סוכרת גם מעלה את הסיכויים לשבץ. אנשים עם סוכרת עלולים לפתח פלאק (שכבה שנוצרת המורכבת מחיידקים בתוך חומר אורגני שמקורו בשאריות מזון ורוק) בעורקים, דבר אשר מקטין את זרימת הדם ומגביר את הסיכוי לקרישי דם. אלה מעלים את הסיכוי להתקף לב ולשבץ.
  • כליות - ככל שאתם סובלים מסוכרת לאורך זמן ממושך יותר, כך גדל הסיכוי שלכם לפתח מחלות כליות או אי ספיקת כליות. מטופלים עם אי ספיקת כליות צריכים השתלת כליה או להסתמך על דיאליזה (תהליך המיועד להחליף את הכליות ולבצע את תפקידן) כדי לשרוד.
  • עיניים - רמות גבוהות של סוכר בדם יכולות להרוס את כלי הדם הקטנים המביאים חמצן וחומרים מזינים לרשתית העין, חלק חיוני של העין. מצב זה נקרא מחלת רשתית סוכרתית, וזה יכול לגרום לעיוורון בלתי הפיך. סיבוך זה הינו הגורם מספר אחד לעיוורון אצל אנשים בין הגילאים 20 עד 60.
  • כפות רגליים - אנשים עם סוכרת לעיתים סובלים מנזק לעצבים אשר יכול לגרום לחוסר תחושה בכפות הרגליים. באותו הזמן, התקשות של העורקים גורמת לזרימת דם חלשה לכפות הרגליים. יכולים להיווצר פצעים ונמקים בכפות הרגליים. במקרים חמורים, יש צורך לכרות את כף הרגל או את הרגל כולה.

התמודדות עם סוכרת

  • דיאטה - למרבה המזל אנשים עם סוכרת סוג 2 יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכוי לנזקים ללב, לכליות, לעיניים ולכפות הרגליים. הסוד הוא הקפדה על רמות בריאות של סוכר בדם באמצעות הדיאטה. אנשים עם סוכרת סוג 2 צריכים להשגיח על צריכת הפחמימות שלהם, בנוסף לכמות השומנים והחלבונים שהם צורכים, ולהפחית בקלוריות.
  • פעילות גופנית - פעילות גופנית יכולה לשפר את האופן שבו הגוף משתמש באינסולין ויכול להקטין את רמות הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת סוג 2. פעילות גופנית יכולה גם להפחית את כמות השומנים בגוף, להפחית לחץ דם ולהגן בפני מחלות לב. אנשים עם סוכרת סוג 2 צריכים לנסות להקפיד על פעילות גופנית מתונה של כ- 30 דקות ברוב ימות השבוע.
  • תרופות - כאשר אנשים עם סוכרת סוג 2 אינם מסוגלים לבקר את רמות הסוכר בדם באופן יעיל באמצעות דיאטה ופעילות גופנית, תרופות יכולות לעזור. ישנם הרבה סוגים של גלולות זמינות לסוכרת, ובדרך כלל משתמשים בשילוב של כמה סוגים. חלק פועלות על ידי גירוי הלבלב לייצר אינסולין, ואחרות משפרות את היעילות של האינסולין או מונעות את העיכול של פחמימות.
  • אינסולין - הרבה אנשים עם סוכרת סוג 2 בסופו של דבר מפתחים "כשל של תאי ביתא". משמעות הדבר היא שהתאים בלבלב מפסיקים לייצר אינסולין כתגובה לרמות גבוהות של סוכר בדם. במקרה כזה, יש צורך בטיפול יום יומי של אינסולין – זריקות או משאבת אינסולין.

הימנעות

אחד מהדברים המדהימים ביותר לגבי סוכרת סוג 2 הוא שלמרות שמצב זה המשנה כל כך את אורח החיים, לרוב הוא ניתן למניעה. כדי להקטין את הסיכויים לחלות בסוכרת סוג 2:

  • תאכלו דיאטה בריאה ומזינה
  • התעמלו 30 דקות, 5 ימים בשבוע
  • שמרו על משקל גוף בריא
  • תבקשו מהרופא שלכם להיבדק למצב הנקרא קדם סוכרת

אצל אנשים עם קדם סוכרת, שינויים בסגנון החיים ותרופות יכולים לעזור למנוע את ההתפתחות של סוכרת סוג 2.

דרכים לבקרת סוכרת סוג 2

אסטרטגיות מוכחות להשגת בקרה הדוקה על רמות הגלוקוז (סוכר) בדם, ומניעת סיבוכים מסוכנים. אבחון מוקדם וטיפול מהיר הם הדרך הטובה ביותר. סוכרת סוג 2 בדרך כלל מאובחנת שנים לאחר שהיא מתפתחת, דבר המאפשר למחלה לגרום לנזקים. והתוצאה של עובדה זו היא סיבוכים חמורים הכוללים מחלות לב, מחלות כליות, עיוורון, דלקות, חוסר יכולת להשגת זקפה ועוד.

ההקפדה על רמות גלוקוז נורמליות בדם יכולה למנוע או להאט את קצב ההתדרדרות של סיבוכים אלה.

  • תורידו 4.5 קילוגרם - יותר מ- 80% מהאנשים המאובחנים בסוכרת סוג 2 בעלי עודף משקל, אך אנשים נרתעים מהרעיון של להוריד 18 או 20 קילוגרם. הורדת 4.5 קילוגרם בלבד אפשרי לחלוטין וישפיע פלאים על רמות הגלוקוז בדם. הצעדים להשגת ירידה זו במשקל הם פשוט מאוד קבלת החלטות חכמות לגבי האוכל שאנו אוכלים והגבלת גודל המנות שלנו.
  • הגדילו את כמות הפעילות שלכם - תעלו במדרגות במקום במעלית, הליכה היא דבר יעיל מאוד, שחייה ועוד פעילויות שאינן קשות מדי.
  • אם אתם מעשנים, הפסיקו - העישון מגביר את הקצב של ההתפתחות של כל הסיבוכים הנגרמים כתוצאה מסוכרת.
  • הירגעו - אם אתם לחוצים, גופכם יכול להגיב פיזית, ויכול להשפיע לרעה על רמות הגלוקוז בדם. אך לא מדובר רק בלחץ עצמו אלא גם בדרך שבה אנו מגיבים ללחץ – בדרך כלל אנשים לחוצים לא אוכלים נכון, כך שהלחץ משפיע גם בדרך זו. משחררי לחצים כגון תרופות, תרגילי נשימה עמוקה ותרגילי הרגעה יכולים לעזור.
  • השגיחו על רמות הגלוקוז בדם - תבדקו מהי רמת הגלוקוז בדם בזמנים שונים במהלך היום, כך תדעו אם השינויים שאתם עושים עוזרים ומוצלחים.

רשימת בדיקות ומעקב – אם אתם סובלים מסוכרת סוג 2, הקפידו על בדיקות מעקב תדירות כדי לוודא שאינכם מפתחים סיבוכים שעלולים להיות מסוכנים. על ידי כך אתם יכולים למנוע התקף לב ושבץ (הגורמים הנפוצים ביותר למקרי המוות בקרב חולי סוכרת) בנוסף למחלות כליות ועיוורון. בנוסף הקפידו לבדוק את לחץ הדם שלכם, רמות הכולסטרול, תפקוד הכליות והעיניים באופן קבוע, מכיוון שכל אלה יכולים להיות מושפעים מסוכרת סוג 2.