מחלת גאוט או באחד משמותיה הנוספים שיגדון, צינית ופודגרה, הינה מחלת פרקים מכאיבה ביותר אשר פוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם. מחלת גאוט מתפתחת כאשר מופר האיזון אשר קיים בין יצירת חומצת השתן בדם לבין סילוקה על ידי הכליות. במקרים בהם ישנן מחלות כליות אשר פוגעות בתפקודן או כאשר מסיבות אחרות ישנה רמה גבוהה מידי של חומצת השתן בדם, משקעים של חומצת השתן נוצרים במקומות שונים ברקמות הגוף. כאשר משקעי חומצת השתן נוצרים במפרקי הגוף הם גורמים לכאב עז ונפיחות אשר מסמנים על התפתחותה של מחלת הגאוט. על מנת לא להגביר את רמת חומצת השתן בדם יש להימנע מצריכה מוגברת של תרכובות כימיות הנקראות פורינים, תרכובות אלה עוברות חמצון בגוף אשר הופך אותן לחומצת שתן.

פורינים אחראיים לכ- 15% מסך חומצות השתן בגוף האדם, ישנם מקרים בהם דיאטה דלת פורינים לבדה משפיעה רבות על האטת מחלת גאוט ואף על דרגת חומרת התפרצויותיה, בשאר המקרים שילוב של תזונה דלת פורינים ותרופות המפחיתות את רמת חומצת השתן בדם יוצר את התוצאה הרצויה.

ישנם מספר דגשים כללים לגבי התזונה הרצויה לחולי גאוט אשר חשוב לשמור עליהם:

**יש להימנע ממאכלים המכילים רמה גבוהה של פורינים.

**יש להימנע או להפחית ככל שניתן את צריכת האלכוהול שכן אלכוהול מגביר את ייצור הפורינים על ידי הגוף מה שמגביר את רמת חומצת השתן בדם.

**יש להגביל את צריכת הבשר לכ- 100 גרם לארוחה.

**יש להגביל את צריכת המאכלים העשירים בשומן כדוגמאת רטבים לסלט, גלידה, מאכלים מטוגנים. הסיבה לכך היא ששומן מחזיק את חומצת השתן הנמצאת בכליות ומונע ממנה לעבור את הסינון ולצאת מהגוף. ככל שרמת השומן עולה כך עולה רמת חומצת השתן אשר לא נשטפת מהגוף, על כן ישנו קשר בין השמנת יתר או אכילת מזון רווי שומן לבין מחלת גאוט ודרגת חומרת התפרצויותיה.

**יש לאכול כמות מספקת של פחמימות (עדיפות לפחמימות מורכבות) שכן הן מסייעות לגוף להיפטר מעודפי חומצות השתן.

**בקרב חולי גאוט אשר בעלי משקל עודף יש להוריד במשקל בצורה בדרגתית ומתונה, יש לשים דגש על ירידה הדרגתית במשקל שכן ירידה דרסטית במשקל דווקא גורמת לעלייה ברמת חומצת השומן בדם.

**יש לשתות נוזלים רבים עם דגש על מים, הכמות המומלצת ליום היא בין 8 עד 12 כוסות מים. צריכת נוזלים בכמות זו מאפשרת להפחית את רמת היווצרות האבנים בכליות (זה אחד סיבוכי מחלת גאוט).

**יש להמנע מצריכת שמרים הן שמרים אשר משמשים במשקאות אלכוהולים כמו בירה והן שמרים אשר משמשים לאפייה.

על מנת לצרוך תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת אך בנוסף לכך גם דלה בפורינים יש לצרוך את סוגי המזון הבאים:

**לחם, דגנים, אורז ופסטה: יש לצרוך 6 עד 11 מנות כל יום כאשר גודל מנה לכל סוג מזון מוגדר כך: פרוסת לחם אחת, כוס אחת של דגנים מוכנים לאכילה, חצי כוס דגנים מבושלים,אורז או פסטה. ניתן לאכול את כל סוגי הלחמים, הדגנים, האורז, האטריות, הפסטה ותפוחי האדמה אשר מועשרים. יש להגביל ל 2 מנות בשבוע את צריכת לחמים מחיטה מלאה (או דגנים אחרים מלאים), דגנים מחיטה מלאה, סובין ושיבולת שועל.

**פירות: יש לצרוך 2 עד 4 מנות בכל יום כאשר גודל מנה לכל סוג מזון מוגדר כך: פרי טרי (לא יבש או מקופסאות שימורים) אחד בגודל בינוני, חצי כוס פירות לרבות פירות מקופסאות שימורים, שלושה רבעים של כוס של מיץ פירות. ניתן לאכול את כל סוגי הפירות ולשתות את כל סוגי מיצי הפירות עם עדיפות למיצים טבעיים.

**חלב ומוצריו: יש לצרוך 2 מנות בכל יום כאשר גודל מנה לכל סוג מזון מוגדר כך: כוס אחת של חלב, כוס אחת של יוגורט. יש לצרוך חלב רזה דל שומן ויוגורט דל שומן.

**ירקות: יש לצרוך 3 מנות בכל יום כאשר גודל מנה לכל סוג מזון מוגדר כך: כוס אחת של ירק טרי כפי שהוא, חצי כוס של ירק מבושל או חתוך. ניתן לצרוך את כל סוגי הירקות אך יש להגביל ל 2 מנות בשבוע את צריכת הפטריות, אפונה יבשה, שעועית יבשה, תרד, אספרגוס וכרובית.

**בשר, עוף, דגים, שעועית יבשה, אפונה, ביצים וגבינות: יש לצרוך 200 גרם בכל יום כאשר עד מחצית מהם מבושלים. יש לספור ביצה אחת, חצי כוס של שעועית מבושלת, 2 כפות של חמאת בוטנים או 30 גרם של גבינה כ 30 גרם של בשר. ניתן לאכול בשר בקר, עגל, כבש, עוף, דגים (יש לשים לב מאילו דגים יש להימנע), חמאת בוטנים, אגוזים, וגבינות דלות שומן. יש להגביל ל 2 מנות לשבוע את צריכת השעועית היבשה והאפונה.

**שומנים, תבלינים ומשקאות: ניתן לצרוך מלח, תבלינים למיניהם, עשבים למיניהם, משקאות מוגזים, קפה, תה, מרקים המבוססים על מזון ושמנים דלי שומן. יש להגביל ל 3 כפות ביום את צריכת החמאה, מרגרינה, שמנים ומיונז.

על מנת לצרוך תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת אך בנוסף לכך גם דלה בפורינים יש להמנע מצריכת סוגי המזון הבאים:

**לחם, דגנים, אורז ופסטה: יש להגביל את צריכת המאפים והלחמים אשר עשירים בשומנים כדוגמאת: פנקייק, לחם מטוגן, לחם שום, פוקצ'ה, ביסקוויטים, מאפינס ומטוגנים כדוגמאת צ'יפס.

**פירות: יש להימנע או להגביל את צריכת האבוקדו בשל אחוזי השומן הגבוהים בו.

**חלב ומוצריו: יש להימנע מצריכת חלב שמן, שמנת, וקצפת.

**ירקות: יש להגביל את הבישול רווי השומן כדוגמאת ירקות מטוגנים, רטבים שמנים, שמנים.

**בשר, עוף, דגים, שעועית יבשה, אפונה, ביצים וגבינות: יש להימנע מאכילת אברים פנימיים מן החי, אנשובי, סרדינים, מקרל, פירות ים בעיקר צדפות, אווז ובשר טחון.

**שומנים, תבלינים ומשקאות: יש להימנע מרטבים לבשר, משקאות אלכוהולים, מרקים בשריים, ונקניקיות.

אלו הן המלצות כלליות אשר נועדו על מנת להבין את כמות הפורינים בסוגי המזון השונים, בכל מקרה יש לפנות לטיפול רפואי מתאים לקביעת דיאטה מאוזנת שכן לכל אדם צרכים ספציפיים ובעיקר לחולי גאוט אשר מצב מחלתם משפיע רבות על האיזון בתזונתם.

עוד מידע באתר על גאוט