סוכרת - המחלה והזכויות

סוכרת היא מחלה כרונית שבה הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין או אינו משתמש באינסולין בצורה יעילה. אינסולין הוא הורמון המיוצר על ידי הלבלב ומסייע לגוף להשתמש בגלוקוז כמקור אנרגיה. כאשר רמות הגלוקוז בדם גבוהות מדי, זה יכול להוביל למגוון בעיות בריאותיות, כולל מחלות לב, שבץ מוחי, מחלות כליות ועוד. 

סוגי סוכרת 

ישנם שלושה סוגים עיקריים של סוכרת:

סוכרת מסוג 1 - זוהי מחלה אוטואימונית, כלומר מערכת החיסון של הגוף תוקפת את תאי הגוף עצמו בטעות. במקרה זה המערכת החיסונית תוקפת את תאי הבטא בלבלב, האחראים לייצור אינסולין. 

סוכרת מסוג 2 -  זהו הסוג הנפוץ של הסוכרת הנגרם על ידי מגוון גורמים, כולל השמנה, חוסר פעילות גופנית ותזונה לקויה. הגורמים הללו יוצרים מצב של תנגודת לאינסולין, בה תאי הגוף לא מגיבים היטב לפעולת האינסולין שאמור לגרום להם להכניס אליהם את הסוכר מזרם הדם. סוכרת מסוג 2 היא מחלה כרונית, אך ניתן לשלוט בה באמצעות דיאטה, פעילות גופנית וטיפול תרופתי.

סוכרת הריון - זהו סוג של סוכרת המתפתח אצל נשים במהלך ההריון. סוכרת הריון בדרך כלל נעלמת לאחר הלידה, אך היא מעלה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 מאוחר יותר בחיים.

מהם גורמי הסיכון של הסוכרת?

גורם הסיכון הגדול ביותר לסוכרת מסוג 2 הוא השמנה. כמו כן חוסר פעילות גופנית ותזונה עשירה בסוכר, שומן רווי וכולסטרול מעלים את הסיכון לפתח את המחלה. בנוסף היסטוריה משפחתית של סוכרת מסוג 2 וגורמים גנטיים מעלים גם הם את הסיכון לפתח את המחלה. וכן ככל שהגיל מבוגר יותר הסיכון לפתח את המחלה גדל. 

מהי החשיבות של פעילות גופנית בסוכרת?

פעילות גופנית היא חלק חשוב מהטיפול בסוכרת מסוג 2 וגם סוכרת הריון. פעילות גופנית יכולה לעזור להוריד את רמות הסוכר בדם והיא מעודדת את תאי הגוף להשתמש בגלוקוז כמקור אנרגיה. בנוסף פעילות גופנית משפרת את רגישות התאים לאינסולין ועוזרת להם להשתמש בו בצורה יעילה יותר. מחקרים מראים כי פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסיבוכים של סוכרת כגון מחלות לב, שבץ מוחי, מחלות כליות וכו'. 

חשוב להתחיל בפעילות גופנית באופן הדרגתי ולהגדיל את משך הזמן והעצימות בהדרגה. חשוב להתייעץ רופא שלך לפני תחילת תוכנית פעילות גופנית חדשה.

תזונה נכונה וסוכרת 

התמודדות עם סוכרת באמצעות תזונה נכונה היא חיונית לבריאות הכללית של אנשים עם סוכרת. במקרים מסוימים אף ניתן להסתפק בדיאטה בכדי להתמודד עם המחלה עד כי אין צורך בטיפול תרופתי. העיקרון המנחה הוא שליטה בכמות הפחמימות ובאיכותן. צריכה מדודה של פחמימות מלאות, קרי עשירות בסיבים תזונתיים, יכולה לסייע בויסות הגלוקוז בזרם הדם וכך לשמור על רמות סוכר מאוזנות. יש לכלול בארוחה גם מנת חלבון ושומן. בנוסף מומלץ לצרוך גם פירות וירקות שכן אלה עשירים בסיבים תזונתיים. מקור נוסף לסיבים תזונתיים הוא קטניות (חומוס, שעועית, עדשים, אפונה ועוד) רצוי מאד להמנע מצריכת אלכוהול שכן צריכתו מעלה את רמת הסוכר בדם בחדות. בנוסף אלכוהול יכול להשפיע על ספיגת התרופות לסוכרת, מה שעלול להוביל לעליה ברמת הסוכר בדם. 

סוכרת ותביעות נכות - דעו את זכויותיכם 

שמירה על תזונה נכונה בהחלט חיונית במניעה ובניהול סוכרת. זה מסייע בהפחתת הסיכון לפתח את המצב ואף משפר את איכות החיים של מי שכבר אובחן. יחד עם זאת, מחלת הסוכרת לפעמים עשויה להוביל לסיבוכים המגבילים את יכולתו של אדם לבצע מטלות יום יומיות או לעבוד, דברים שעלולים לחייב בתביעת נכות

בכל הנוגע לסוכרת, ישנם סיבוכים העלולים להוביל לתביעות נכות, מתן תמיכה כספית כאשר נפגעת יכולתו של אדם לעבוד. דעו את זכויותיכם - מימוש זכויות סוכרת עשוי לסייע בהתנהלות מצבכם בצורה יעילה, כך למשל ניתן לבקש התאמות במקום עבודתכם לדוגמה או שלל זכויות שיבטיחו שלא תופלו לרעה. מדובר בזכויות המשתרעות על לא מעט היבטים בחיים, כמו למשל חינוך ושירותים ציבוריים. 

 

המאמר נכתב בסיוע משרד עורכי דין יפית אוחנה המתמחה למעלה משני עשורים בדיני נזיקין, תביעות ביטוח ופיצויים וכן מיצוי זכויות מול הביטוח הלאומי. 

כתבות נוספות:

מבחן תלות 6 פעולות סיעוד